WHERE IS THE RAIN?! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu WHERE IS THE RAIN?! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu

WHERE IS THE RAIN?!

Door: Janneke Smees

Blijf op de hoogte en volg Janneke

20 Augustus 2015 | Noorwegen, Bergen

Hoi allemaal! :)

De afgelopen dagen waren druk, vol en vermoeiend; eigenlijk precies zoals de afgelopen introductie week was. Eigenlijk ben ik zelfs amper in m'n kamer omdat we onze hele dag bomvol leuke dingen plannen (om de colleges heen uiteraard).
Het nu tijd is om jullie voor te stellen aan mijn huisgenootjes/vriendengroep hier aangezien het erop lijkt dat het een vaste groep wordt waarmee we leuke dingen doen.
In aller begin waren daar Alex, Franziska en Job. Alex en Job komen beiden ook van Tilburg University maar hadden net zo min als ik verwacht dat we hier (zo)veel met elkaar op zouden trekken. Franziska woont in de hal bij Alex (op dezelfde verdieping als ik met aangrenzende keuken INCLUSIEF tussendeur, wat een luxe want we hebben dus eigenlijk 2 keukens) en trok vanaf het begin veel al met Alex (&Job) op. Na een paar dagen arriveerden ik en Leona (Leona woont bij mij in de hal) en wij sloten ons als vanzelfsprekend aan bij het groepje. Nederlanders in de meerderheid HEUJJ. Echter, na een tijdje begonnen de Duitsers de overhand te krijgen toen Mara en Sven (beiden Duits net als Leona en Franziska) zich bij ons aansloten. Hoe dat precies gebeurt is weet ik eigenlijk niet, maar opeens waren ze er gewoon en was het gezellig..
We eten vrijwel elke dag met z'n 7'en wat het relatief goedkoop maakt om gezond te kunnen eten. Het is hier namelijk normaal dat je in de supermarkt zo'n 12euro betaalt voor een prei en 6euro voor tomaten.. en laten we het dan vooral maar niet over vlees (&vis) hebben.

Afgelopen maandag begon dan eindelijk officieel het semester en ging iedereen naar de uni. Behalve ik natuurlijk, want ik was vrij. Dinsdag zouden voor mij de colleges beginnen, maar ook dinsdag bleek ik vrij te zijn.. Als het niet zwaarder zou worden dan dat, dan zou ik het semester met 6 vingers in mn neus wel halen! Maar "helaas" was daar woensdag mijn eerste college genaamd Trading and Market Microstructure. Een interessant maar wel pittig vak dat gaat over aandelen markten en investeringen waarbij het eerste college BOMVOL zat door de te kleine ruimte. Vanochtend was er de introductie van het tweede vak genaamd "Firm Strategy and Competition" wat ontzettend vergelijkbaar blijkt te zijn met een mix van Micro Economics en Strategic Management (wat ik allebei al gehad heb), maar hee.. iets "makkelijkers" mag ook wel een keer toch! Van de andere 2 vakken die ik ga volgen (moet stiekem even checken welke dat ook alweer zijn) heb ik vanaf volgende week pas colleges. Dat zijn Economic Crime: Detection and Prevention en Taxation and Policy Analysis. Oh, en bovenop deze vakken ga ik vanaf volgende week ook Noors volgen dus ik ben benieuwd!

EN DAN NU! Het weer;
Iedereen die destijds aan mij gevraagd heeft waarom ik naar Bergen gingen, "want daar regent het altijd", mag even om zichzelf lachen want het is hier de afgelopen dagen flink wat warmer geweest dan bij jullie in Nederland. Vanaf afgelopen weekend is het hier korte broeken weer. Dat wil zeggen 25+ graden en dat duurt sowieso nog tot komend weekend (oke dat is nog maar 2 dagen maar ALSNOG!). Oh, en raad en wie hier degene is die geen korte broek bij haar heeft omdat ze niet wist dat het in Noorwegen zo warm kon worden. Yup, that's me.
Ik zit hier dus lekker weg te smelten met mn dikke winter kleren, maar op een bepaald moment (die vast en zeker nog gaat komen) wordt het koud en dan ben ik vast en zeker blij dat ik al die warme kleren mee heb!..
Voor nu ben ik vooral blij dat we met regelmaat naar het strand gaan en zwemmen in de fjorden. "Is dat niet koud?!" , nee hoor dat valt reuze mee. Je wordt er hooguit verkouden van (#ervaring) maar ach voor the time being is het wel chill! Dat "strand" is trouwens ook nog een verhaal op zich..
Het begon op dinsdag, het was ruim 27 graden celsius en een aantal knappe koppen hadden bedacht om naar het strand te gaan want ja, er waren toch geen colleges en je moet toch wat he.. ;p Dus wij onderweg naar het "strand" terwijl ik aan het wegdromen was met mooie plaatjes van witte zandstranden met uitzichten over de fjorden, ligbedden met parasols, cocktails all over the place, relaxte beach muziek (vooral geen gekreis van kinderen). Eenmaal aangekomen, je raad het al want het is niet voor niks dat ik strand tussen van die gekke hoge komma's zet, bleek niets minder waar te zijn. Ik weet niet eens hoe ik het normaal kan omschrijven maar het was eigenlijk een soort rotswand met een paar vlakke stukken waar je op kon zitten/liggen naar eigen smaak. En ik kan je zeggen, op je handdoekje op een rots liggen is toch ietskes minder comfortabel dat met je handdoekje op een zandstrand (afgezien van dat irritante zand wat overal en nergens gaat zitten dan). Desondanks was het genieten door het weer, de mensen en wederom het uitzicht. Er was zelfs een duikplank op het "strand"!
Woensdagavond zijn we na het eten teruggegaan om de zonsondergang te bekijken vanaf onze rotswand ("strand") waarbij we wijn meenamen en een gitaar en een overvloed aan foto camera's. Ja, dat was echt mooi!

Nogsteeds heb ik, vanaf het moment dat ik hier ben, nog geen enkel moment spijt gehad dat ik voor deze plaats gekozen heb. Wat is Noorwegen een ontzettend mooi land!

En voor degenen die zich geroepen voelen om stroopwafels op te sturen of iets dergelijks vraag gerust naar mijn adres! :)

Liefs

  • 20 Augustus 2015 - 16:56

    Saskia:

    Je hebt er weer een mooi en gezellig verhaal van gemaakt. Elke keer weer leuk om te lezen, natuurlijk ook omdat je het zo naar je zin hebt! Veel plezier en succes
    XXX mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

HallooO! (: Welkom in mijn reisdagboek! Zoals de meesten van jullie zullen weten vertrek ik 7 augustus voor ongeveer 4 maanden naar Bergen, Noorwegen om daar mijn studie te vervolgen. Bij deze beloof ik plechtig jullie allen op de hoogte te houden van alle stommiteiten en andere leuke dingen (misschien soms ook minder leuke dingen) die ik daar ga beleven! Veel lees plezier :) Liefs Janneke

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 7283

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 16 December 2015

EXCHANGE BERGEN, NORWAY

Landen bezocht: