The actual step towards studying - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu The actual step towards studying - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu

The actual step towards studying

Door: Janneke Smees

Blijf op de hoogte en volg Janneke

24 Oktober 2015 | Noorwegen, Bergen

hoi!
Daar zijn we weer :)
Sinds mijn laatste blog van 2 weken terug is er eigenlijk weinig spannends gebeurd. Zowel het leven hier, als de omgeving en de mensen zijn normaal geworden en zelfs het naar school gaan krijgt nu z'n besef. Grappig is wel dat het besef van "vakantie" nu wel voorbij is, maar dat het semester ook al voor bij is praktisch gezien. Beetje laat met het besef dus. Eigenlijk ben ik bang dat als ik over een tijdje weer thuis ben, ik dan pas ga beseffen wat er allemaal gebeurd is en welke ervaringen ik heb opgedaan.. Toch tijd om na te genieten dan dus :)
Tot nu toe zijn de afgelopen maanden, zoals jullie vast allang gemerkt hebben, uitstekend bevallen en de nieuwe ervaringen hier dragen ieder hun steentje bij aan m'n zelfontwikkeling.

Zo, dat was het serieuze gedeelte. En dan nu over naar de activiteiten van de afgelopen weken!
Om te beginnen heb ik zoals iedere week mn was gedaan, WOEH! (applausje voor jezelf), schoongemaakt en braaf mn huiswerk gedaan om toch enigszins over te komen als serieuze studente. Maar naast deze tegenwoordig o zo normale dingen heb ik ook weer bezoek gehad uit Nederland! En wel van mn lieve zus die ik al 2,5 maanden niet gezien had (met uitzondering van Skype en Facetime). De inhoud van haar handbagage koffertje was voor mij meer waard dan de waarde van de halve supermarkt hier; want wat had ze bij zich?! PEPERNOTEN!!
Ik heb erg mijn best gedaan de aandacht tussen haar en de pepernoten eerlijk te verdelen en ik denk dat dat gelukt is. (geintje natuurlijk.. :) )
Samen hebben we een kei leuk weekend gehad en het was zelfs te kort om alles te doen wat ik allemaal bedacht had om te doen. De fjordcruise die we gepland hadden voor de zaterdag bleek vol geboekt te zijn waardoor ons weekend bijna in duigen gevallen was, maar gelukkig was er op de zondagochtend nog wel plek voor ons waardoor we gelukkig toch nog de fjorden konden bekijken! :)

De afgelopen week ben ik fanatiek aan het sporten gegaan om me voor te bereiden om het volgende bezoek dat aankomende maandag aankomt, mijn lieve vriendinnetjesss (:
Mede door deze fanatieke sportweek vond ik het nodig om meer sportkleren aan te schaffen (heb namelijk weinig zin om elke dag te moeten wassen om de volgende dag weer te kunnen), en nu zie ik er echt uit als de ultieme Noor. Strakke trainingsbroek, rubberlaarzen en een regenjas maken het plaatje compleet. Om als echte Noor over een tijdje naar huis te kunnen ben ik van plan een bepaald typisch gebruiksvoorwerp te kopen, maar ik ga lekker niet zeggen wat dat is. De reden dat ik het niet ga zeggen is geen onwil maar heeft er mee te maken dat ik bang ben dat ik het niet kan vinden of erger, niet kan betalen. Maar ik ga er zeker mn best voor doen!

Op dit moment begeef ik me trouwens in de Starbucks samen met Franziska, om te "studeren". Maar wij hebben zo af en toe onze zogenaamde "bullshit talks" waarmee we de tijd makkelijker vullen dan met studeren.. En toch heb ik alweer 2 colleges samengevat in 2 uur! Genoeg bereikt voor vandaag. Trouwens, mijn laptop was net bijna leeg maar naast mij in het stopcontact zaten twee stekkers van de lampen. En volgens mij staat er op het stickertje op het stopcontact in het Noors (ik lees en spreek alleen Noors als het mij uitkomt): "AUB de stekkers hier niet uittrekken". Maar ja, het zijn twee lampen die ongeveer 10 cm uit elkaar staan (ja, ik snap dat dat voor de sfeer is), maar toch vond ik het dan nuttiger om m'n laptop stekker in een van de stopcontacten te stoppen. Oké, en ik zal de andere stekker er weer netjes insteken als we hier weggaan.

Vanavond is er het Farewell Dinner op de universiteit georganisieerd door het International Committee. Dit is een formeel 3 gangen diner (MET WIJN :) :) :) ) voor alle exchange studenten waarna er nog een feestje gepland staat (de 3e deze week.. ja het gaat lekker hoor!). Nu ik er zo over nadenk en dit typ besef ik weer dat het farewell dinner het afscheidsdiner is en dat ik ook alle vakken nu aan het afsluiten ben. De komende week heb ik bijvoorbeeld alleen op donderdag nog maar een samenvattend college en de week erna nog 2 anderen samenvattende colleges. Daarna is het tijd om naar Oslo te gaan en daarna gaat het harde werken, zwoegen en zweten beginnen.

Maar wees niet getreurd, het duurt nog langer dan een maand voor ik weer terug ben hoor! :) Dus geniet nog even van de rust!

Doei! :)

  • 24 Oktober 2015 - 19:50

    Oma V. Koeveringe.:

    Lieve Janneke.
    H
    Het leven isgoed ! Het leven is geweldig ! In Noorwegen moet je zijn !!!!
    Bedankt voor je verhaal.
    Wij zitten hier in andere fasen. Dat heb je wel van je moeder gehoord, denk ik.
    Ze was zo lief om ons v.v. Barendrecht te rijden. Het was een stylvolle begrafenis van Leen Schop.
    85 jaar geworden.
    Morgen gaan we naar de verj. van Anne. Tevens eten we gebak want Daan heeft zijn rijbewijs in 1 x.
    Er zijn bij osns op het winkelcentrum nieuwe winkels bijgekomen. Makkelijk. Nu kon ik zomaar een koffiezet-apparaat halen. Je hab het geen dag w
    missen.....Sorry fouten.
    Ik stop. Al het goede gewenst, ror de volgende keer.Groet v. oma

    =!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

HallooO! (: Welkom in mijn reisdagboek! Zoals de meesten van jullie zullen weten vertrek ik 7 augustus voor ongeveer 4 maanden naar Bergen, Noorwegen om daar mijn studie te vervolgen. Bij deze beloof ik plechtig jullie allen op de hoogte te houden van alle stommiteiten en andere leuke dingen (misschien soms ook minder leuke dingen) die ik daar ga beleven! Veel lees plezier :) Liefs Janneke

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 7267

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 16 December 2015

EXCHANGE BERGEN, NORWAY

Landen bezocht: