Voor nagenieten geen tijd! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu Voor nagenieten geen tijd! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu

Voor nagenieten geen tijd!

Door: Janneke Smees

Blijf op de hoogte en volg Janneke

12 Oktober 2015 | Noorwegen, Bergen

Voor elk blog geldt hetzelfde. De titel en de eerste zin duren het langst. Daarna gaat het vanzelf. Afijn, nu de eerste zin er staat zal ik maar van wal steken.

Ik ben aan het nagenieten van de afgelopen 2,5 weken want zoals de meesten van jullie wel wisten, gemerkt of gezien hebben heb ik de afgelopen tijd niet stilgezeten hier in tegenstelling tot andere weken! Ik had namelijk Hollands bezoek waarmee ik hier de hele regio binnenstebuiten gekeerd heb. Kort samengevat hebben we gehiked, gewandeld, geklommen, gesightseeeed.
Ik zal verder gaan waar ik de vorige keer gestopt ben met vertellen. Om te beginnen zijn we (lees: Ik) opgestaan om 04.45uur om naar de red moon eclipse te kijken, die er dus helemaal niet was. Althans, ik heb m niet gezien. Na Alex flink de stuipen op t lijf te hebben gejaagd heb ik rechtsomkeerd gemaakt naar mn bed waar ik nog maarliefst een uurtje langer kon slapen! De wekker stond namelijk zo vroeg, dat ik me niet eens meer kan herinneren hoelaat ie precies stond (Verdrongen denk ik), omdat de fjordcruise op de planning stond!
De busrit heen was fantastisch! We hebben beiden genoten van de comfortabele bus stoelen om nog even ander halfuur door te slapen. De terugweg zou toch t zelfde zijn :). Eenmaal aangekomen bij de Hardanger Fjordcruise boot begon de reis van ongeveer 3 uur naar ons eind punt, Eidfjord waar we een pauze zouden hebben van 2.5uur waarna de boot dezelfde route terug zou varen. Ze hadden ons alleen best mogen vertellen dat er werkelijk niks te doen was in Eidfjord en dat als je 3 stappen gezet had, je het dorp wel ongeveer weer uit was. Wel was er een mogelijkheid om een bus tour door de omgeving bij te boeken die langs de toeristische watervallen en een natuurcentrum zou gaan. 2 minuten voordat deze bus vertrok hebben wij toch maar besloten dit bij te boeken gezien wij genoeg lunch bij ons hadden en het dus niet nodig was om 2.5uur uit onze neus te eten. Klinkt allemaal erg negatief, maar zo bedoel ik het niet! We hadden ook kunnen hiken in de omgeving maar met de dag ervoor, de hike van Ulriken naar Floyen, in ons achterhoofd en de verkeerde schoenen aan de voeten was dit het verstandigste besluit. Resultaat: Bus met 6 mensen waaronder wij en 4 chinezen (hoe kan het ook anders). De bus tour was wel de moeite waard trouwens en het weer was goed! :)
De terugweg met de boot was echt super mooi, door de zon die al lager ging staan en de damp boven het water werd het uitzicht er alleen maar beter op!

De dagen die volgden hebben we nog meer van Bergen en omgeving bekeken en hebben we onder anderen Stolzen beklommen. Stolzen is een "trap" (t is niet echt een fraaie trap) van 900 treden die je naar de top van een berg begeleidt. Na wederom flink afzien hebben we wel kunnen genieten van een prachtig uitzicht! Ook hebben we ons verdiept in de foldertjes van de VVV voor onze weekend trip. Wat zou het worden? Een weekendje Tromso? Een weekendje Alesund? Een weekendje Flam? Een dagje richting Odda om te klimmen? Zo veel opties.. maar de keus was snel gemaakt toen we erachter kwamen dat er bij Jostedal nog een mogelijkheid was om een gletsjer tour te doen!! We besloten een auto te huren en zaterdag richting Flam te rijden, waar we een ritje zouden maken met de populaire Flam Railway richting Myrdal en weer terug, waarna we door de langste tunnel ter wereld (24.5KM!!!!!) richting Jostedal zouden rijden om daar zondag de gletsjer tour te doen.

WAT EEN TOFF WEEKEND!

Ik zal jullie de details van de moeite om een restaurantje te vinden zaterdagavond besparen. Maar het is wel de moeite waard om te noemen hoeveel energie het niet in Noorwegen vraagt om te rijden in het donker. Na het restaurant reden we nog een uurtje door waarna we bij ons hotel aankwamen. Netjes hotel, niks bijzonders :)
Zondagochtend begon het mooiste van het weekend (wat mij betreft). Met de auto 3 minuten rijden van het hotel was het meeting point voor de kayak/glacier tour. We begonnen aan de voet van de gletsjers arm in het gletsjer meer van sprookjesachtig blauw /turquoise water te peddelen richting de overkant. Aangekomen aan de overkant was er een wandeling van ongeveer 20 minuutjes tot de plek waar we ons gereedschap zouden krijgen om het ijs mee op te gaan. Dat wilde zeggen: van die schoen dingen met punten eronder voor grip op het ijs, zo'n gek broekkie voor over je broek waar je aan aangelijnd wordt en een soort pikhouweel... Er was trouwens ook een Amerikaanse vrouw bij van eind 60 die toch voor we het ijs op gingen is afgehaakt en beneden op ons heeft gewacht. Arme vrouw, want dat heeft wel zo'n 3.5uur geduurd..
Eenmaal op de gletsjer hebben we echt waaaanzinnige dingen gezien! Neem bijvoorbeeld de ijstunnel van blauw ijs, echt waar ik heb nog nooit zoiets vets gezien! Ook zijn we doorgelopen naar het punt waar je tot bovenop de gletsjer kon kijken. Wat niet zo spannend was aangezien daar bovenop alleen maar sneeuw ligt, en komen konden we er niet op dat moment. De route die de gids terug over het ijs nam was een beetje tricky op sommige punten en bepaalde mensen hadden daar nogal moeite mee, wat ik enigszins wel kan begrijpen. Maar nadelig daaraan voor mij was dat ik een van die bepaalde personen achter mij liep en niet doorliep. Dus op het moment dat ik over een iets grotere spleet van 20m diep stapte en zij niet snel genoeg was met aansluiting, kwam het touw tussen ons op spanning te staan waardoor ik niet verder kon en in een fraaie spreidstand terecht kwam. Behalve dit irritatie puntje was het echt kei gaaf en zou ik het soooowieso aanraden!

Afgelopen vrijdag was er de lang verwachte bier cantus, uiteraard georganiseerd door de Nederlanders onder ons! Het was overduidelijk dat de bier cantus niet bij iedereen in de smaak viel, maar wij Nederlanders hebben ons uitstekend vermaakt! Dit avondje eindigde met een mooi avondje op stap in het centrum van Bergen waar sommigen zelfs de volgende dag nog last van hadden :) "ik zal wel een verkeerd frietje gegeten hebben".

Het volgende uitje is trouwens ook alweer geboekt dus voor nagenieten is geen tijd! Van 4-6 november ben ik in Oslo te vinden! Bespottelijk goedkoop zijn vliegtickets naar oslo trouwens vanaf hier... in vergelijking met de trein al helemaal. De 4e gaan we met de trein heen (duurt slechts 7uur) en de 6e vliegen we terug (duurt slechts 45minuten). Leuk om te benoemen: het prijs verschil is €3.-

Oh, en nog even een school gerelateerd bericht: NOG MAAR 2 WEKEN FULLTIME SCHOOL en dan een paar losse lesjes en dan examenssssss!

Keep cool &See you soon :)
Liefs

  • 12 Oktober 2015 - 17:41

    Saskia:

    Wat een mooi verhaal met geweldige activiteiten in de natuur aldaar. Het lijkt dan net alsof je daar heerlijk vakantie viert. Je geniet echt en ik weet dat je tussendoor heel druk bent met je colleges en opdrachten, zoals je aan het eind ook schrijft . Als je jouw verhalen leest zou je dat bijna vergeten, maar dat is natuurlijk ook niet echt interssant om te noemen, haha

  • 12 Oktober 2015 - 17:46

    Janneke:

    haha mam, ik kan ook wel wat aangeleerde theorieën noemen de volgende keer? :) Als ik ze dan niet begrijp is er misschien zelfs nog wel iemand die het wel snapt :P

  • 12 Oktober 2015 - 18:59

    Anne:

    Heehee, leuk om te horen allemaal. Fijn dat je het leuk hebt. Geniet er nog maar even lekker van. Groetjes vanuit Nederland. Liefs, Anne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

HallooO! (: Welkom in mijn reisdagboek! Zoals de meesten van jullie zullen weten vertrek ik 7 augustus voor ongeveer 4 maanden naar Bergen, Noorwegen om daar mijn studie te vervolgen. Bij deze beloof ik plechtig jullie allen op de hoogte te houden van alle stommiteiten en andere leuke dingen (misschien soms ook minder leuke dingen) die ik daar ga beleven! Veel lees plezier :) Liefs Janneke

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 7277

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 16 December 2015

EXCHANGE BERGEN, NORWAY

Landen bezocht: