"Inkakken is doorpakken" - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu "Inkakken is doorpakken" - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu

"Inkakken is doorpakken"

Door: Janneke Smees

Blijf op de hoogte en volg Janneke

27 September 2015 | Noorwegen, Bergen

Wauw, het is alweer bijna twee weken geleden dat ik mn laatste blog schreef! Ik zal jullie weer even bijpraten :)
Kort na mijn laatste blog is er niet veel bijzonders gebeurd eigenlijk. Wat ook verklaart waarom ik een tijdje niks geschreven heb.. De goede student uithangen levert nou eenmaal weinig spannende verhalen op maar moet wel gebeuren. However, I'm Back!
Vorig weekend (weekend van 19-20 september) heb ik mijn allereerste rustige weekend gehad wat wil zeggen dat ik zelf geen spannende dingen of uitstapjes heb ondernomen waar de anderen in een auto vol twijfelende mensen op weg gingen naar Trolltunga. Voor de mensen onder ons die niet weten wat de Trolltunga is: letterlijk is het de tong van de trol en het is een rots die uitsteekt boven een prachtig mooie fjord die je bereikt na een hike van 4-5 uur waarna je hetzelfde stuk (WEER 4-5 uur) weer terug hiked. Voor de echte sportievelingen dus! Nu hoor ik jullie denken; 'dan was het toch echt wat voor jou?!'. Ha, ja dat was het eigenlijk ook wel maar ik had op dat moment andere dingen te regelen en het weer was de betwijfelende factor in het hele verhaal. Door niet te gaan heb ik mezelf een hoop discussies bespaard, en daar ben ik erg blij mee aangezien we hier vaak genoeg discussies hebben (onder anderen over eten /gezonde levenstijlen.. een uitermate irritant discussie punt als je het mij vraagt.).
Hoe dan ook, ik ben dus niet mee gegaan op die gevreesde wandeling naar de steen waar 3 weken geleden een Australische studente vanaf gevallen is en het niet heeft overleefd. Terwijl de anderen hun leven riskeerden op deze rots (sorry jongens als ik overdrijf, is wederom goed voor het verhaal) heb ik samen met een van de Zwitserse huisgenoten een heerlijke tomatensoep gemaakt waarna ik naar de IKEA ben gegaan. Echter ben ik nog nooit zo snel terug geweest van de IKEA. Ik had me van tevoren moeten bedenken dat de zaterdagen bij IKEA in Noorwegen zijn als de zondagen van de IKEA in Nederland.. Bom vol met gezinnen met schreeuwende kinderen, dikke huisvrouwen en boerende vaders met lange gezichten. Oh, en vergeet de veelste volle karretjes bij de kassa vooral niet. Ik was dus binnen 20 minuten terug (inclusief vervoer van ongeveer 15 minuten), record tijd.
Zaterdagavond hebben de thuisblijvers boodschappen gehaald voor een verse, veelste dure, groente lasagna voor de sportievelingen die het overleefd hadden.

Een nieuwe week met een nieuwe frisse start. Te Veel Colleges op het rooster.. En omdat ik toch al in de goede studenten sfeer zat, ben ik ze nog allemaal af gegaan ook!
Op dinsdag kwam dan eindelijk het lang verwachte bezoek uit de achterhoek aan, Rick :) die hier nog blijft voor de komende 2 weken. We hebben al een aantal leuke dingen op de planning staan maar daar vertel ik later wel over!
Na dinsdag rustig aan gedaan te hebben en woensdag de hele stad ongeveer te hebben laten zien, was het tijd om een plannetje te smeden voor zijn verjaardag (afgelopen vrijdag). Samen met de Duitsers en Nederlanders waar ik hier veel mee omga hebben we een surprise party georganiseerd na terugkomst van een veelste duur 5gangen diner die overigens zeker het geld waard was! Wat een top tent! De surprise party maakte het feest van de dag helemaal compleet maar zorgde er wel voor dat we zaterdag wat later dan gepland wakker werden.. (lees: uurtje of 12). Eigenlijk was het plan om een goede hike te doen op de zaterdag maar aangezien het al een beetje later was, leek dat geen verstandige keuze. We kozen er dan ook voor om naar Gamle Bergen te gaan, het oude deel van Bergen (één bushalte verderop) waar je de oude huisjes en straatjes van Bergen kon bekijken. Hierna besloten we om richting het centrum te gaan en bij ongeveer elke bushalte uit te stappen om te kijken of daar nog iets te zien was. Niet veel bijzonders achteraf, maar toch leuk om beetje bij beetje een idee de Bergense en Noorse levensstijl te krijgen. Na onszelf, na de lange reis, te hebben getrakteerd op een soort hotdog met spek hebben we rechtsomkeert gemaakt om de VVV te plunderen. Hier hebben we meega veel foldertjes meegenomen die we uitvoerig bekeken hebben op interessante uitstapjes. Zeker weten dat er leuke dingen tussen zitten!!!

Het was zondag ochtend, 08.30uur. Geen tijd voor een zondag. Maar vandaag zouden we er toch echt aangeloven! De hike van Ullriken naar Floyen (er moet een schuine streep door die O maar dat kan mijn toetsenbord niet..). Hoe dan ook. Uiteindelijk was het 10.37uur voordat we in de bus zaten richting het dal van Mount Ulriken. Eenmaal aangekomen kochten we een kaartje voor de gondels die ons naar de top van de berg zouden brengen (o, zo sportief!:D). Daar stonden we dan, bovenop een berg die we niet kenden, midden in een immens grote wolk waardoor je niet zag waar je heen moest. Goed begin van wat een mooie dag zou worden... Na een halfuur zijn we omgekeerd en teruggelopen naar het punt waar we de berg opgekomen waren om te checken of we wel echt goed gingen. De vrouw van de Kiosk raadde het af om te gaan hiken omdat het zo mistig was en makkelijk was om te verdwalen. Hoe dan ook, aan een gebrek aan doorzettingsvermogen lijden wij duidelijk niet want we zijn gegaan nadat ze ons vertelde dat alles goed aangegeven stond (ook al vonden wij dat, zeker in het begin, niet).
Na een hike met ontiegelijk veel blubber, gladde stukken, gladde schoenen, hoge bergen, prachtige bergen en ontzettend veel zon kwamen we na bijna 5 uur hiken aan bij onze bestemming: Floyen. Hier konden we kiezen om met de tram naar beneden te gaan, of er nog een uurtje bij aan te plakken en naar beneden te lopen. Nou, sportief als wij zijn hebben we de tram genomen! :)

Voor morgen staat er een fjord cruise in de Hardangerfjord op de planning waarvoor de bus vanuit het centrum richting de boot vertrekt om 07.25uur. Geen doen. Maar gewoon doen! Daar komt nog bij dat vannacht om 04.47uur 'the red moon eclipse' op zn max is! Dus die wekker zetten we in ieder geval op tijd!

Voor nu wachten wij in vermoeide spanning af op de volgende aflevering van Penoza! :) Maar hee, "inkakken is doorpakken!"

Liefs uit Noorwegen


  • 28 September 2015 - 13:59

    Saskia:

    Ja ja, hoe dan ook, steeds maar weer doorpakken. Goed uitgangspunt!
    Hier , in Nederland, was de rode maán ook te zien. Ben benieuwd naar al je nieuwe uitstapjes vanwege die folders. We horen het wel weer. Heel veel plezier samen
    Liefs van ons allemaal,
    mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

HallooO! (: Welkom in mijn reisdagboek! Zoals de meesten van jullie zullen weten vertrek ik 7 augustus voor ongeveer 4 maanden naar Bergen, Noorwegen om daar mijn studie te vervolgen. Bij deze beloof ik plechtig jullie allen op de hoogte te houden van alle stommiteiten en andere leuke dingen (misschien soms ook minder leuke dingen) die ik daar ga beleven! Veel lees plezier :) Liefs Janneke

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 7278

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 16 December 2015

EXCHANGE BERGEN, NORWAY

Landen bezocht: