There is the rain :( - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu There is the rain :( - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu

There is the rain :(

Door: Janneke Smees

Blijf op de hoogte en volg Janneke

28 Augustus 2015 | Noorwegen, Bergen

Daaaar zijn we weeeeerrr!

Zoals je al kunt zien in de titel is het prachtig mooie weer ietwat omgeslagen en hebben we nu dan echt kennis gemaakt met het o zo herfstige weer van Bergen. De eerste natte broeken, haren, sokken, schoenen en zelfs onderbroeken zijn een feit! En daarmee ben ik tot de conclusie gekomen dat het tijd wordt dat ik ga shoppen.. REGENLAARZEN! Het meest oncharmante wat je je voor kunt stellen is hier aan de orde van de dag. Ik heb serieus nog niemand gezien (behalve mijzelf) die er niet aan gedacht heeft of rubber schoenen of laarzen mee te nemen. Hilaaaarisch natuurlijk want het blijkt dus dat ik relatief slecht voorbereid ben. Geen korte broeken als het 25+ graden is, geen regenlaarzen of regenjas als het regent (ja sorry.. zelfs de regenjas vergeten). Hoe dan ook, eigenlijk kan ik er niks aan doen want mn regenjas stond voor zover ik het me kan herinneren boven aan mijn paklijst voordat ik vertrok. Geen flauw idee hoe die er bij uit (en niet in, want hij zat er dus niet in) geschoten is maar ik vind wel een passend oplossing.
Oke, even terug naar die regenlaarzen. Je zou denken dat die gekke lelijke dingen hier in overvloed te vinden zijn voor een aantrekkelijk prijsje omdat iedereen ze nodig heeft maar wederom is niets minder waar. Je betaalt hier voor een paar regenlaarsjes waar je enigszins mee voor de dag kunt komen toch ongeveer 60 euro en dat vind ik best veel voor iets wat niet echt mijn voorkeur heeft. Hoe dan ook, het is dus onoverkomelijk/onverkomelijk/onkomelijk (kies het juiste woord want ik weet het even niet) dat ze er gaan komen en zal er uiteraard een mooie foto van maken en op deze site plaatsen. Morgen ga ik op jacht en ik zal niet rusten voordat ik een fatsoenlijk paar gevonden heb.

Dan nu de afgelopen week..
Maandag was het nog warm weer maar waren er wel de 3 colleges waaronder het eerste college Noors. Geen hoge wiskunde dat vak als je je bedenkt dat 'hoe heet jij' wordt vertaald als 'hva heter du', 'ik heet Janneke' als 'jeg heter Janneke' en 'waar kom jij vandaan' als 'hvor kommer du fra?'.
Voor de taalcursus Noors (het leukste vak dat in mijn lijst stond) heb ik me uitgeschreven omdat ik merkte dat dat relatief veel tijd ging opeisen (hoewel het dus duidelijk niet moeilijk is) en ik er simpelweg geen studiepunten voor krijg. Dit geeft wel meer ruimte om leuke dingen te doen naast de colleges en de deadlines.
Dinsdag zakte het weer al een beetje meer in en woensdag leek het erop weer een beetje beter te worden maar de volgende ochtend bleek dat toch iets teveel hoop geweest te zijn.
De eerste opdrachten en deadlines zijn al binnen en het eerste essay is zelfs al geschreven. Het gaat hard..

En dan is er het verhaal van de aangefikte zalm en de hele hoop stress van 6 personen bij elkaar die allemaal vergaan van de honger. Het begon allemaal met een miscommunicatie tussen onze kok van die avond (Sven) en de rest van de groep. Sven had namelijk begrepen dat we om 19.30uur zouden gaan koken waar de rest van de groep om 19.30uur al huilend van de honger onder de stoel lag omdat wij dachten dat het eten klaar was om 19.30uur. Geen probleem, allemaal even iets harder werken en dan is het zo klaar! Dit resulteerde echter in een keuken die blauw stond van de rook. Maar opgeven of stoppen? Ho maar. Na alle ramen open te hebben gegooid die open konden op een 5e verdieping..... hebben we toch maar even de pan uit het raam gehouden (waar het mijn plan was m naar buiten te gooien, maar toen bedacht ik me dat vasthouden ook wel kon opzich.. maar toch.. gooien was toch net even iets leuker geweest voor het verhaal eigenlijk). Na flink door luchten van de keuken waagden we een tweede poging die beter ging. Eigenlijk maakte het niet zoveel uit als het brandalarm afgegaan was, want ik had net een kwartier daarvoor de verplichte brandalarm toets gemaakt dus wist precies hoe het systeem werkte! Het was alleen wel erg genant geweest..... Ons geluk was dat we de zalm op de huid gebakken hadden, dus alleen de huid was gelukkig verbrand en niet het hele eten verpest :) Een hysterische maar uiteindelijk zoals altijd gezellige avond.

En dan nu even iets anders;
Zo'n twee weken geleden heb ik kennis gemaakt met de homo buurjongen van Mara, die twee gebouwen verderop woont, super aardige gast die in een van de duurste kapsalon ketens in Noorwegen blijkt te werken. En aangezien wij allebei nog een 'haircut' nodig hadden, hadden we bij hem even een afspraak gepland voor gisteren. Met een flinke fikse flinke flinke korting hebben wij beide maar ongeveer 21 euro hoeven betalen en zien we er weer fris uit voor de komende periode! Ik denk dat er zo'n 7- 10 cm van mijn haar afgeknipt is waarmee ik nu uitkom op haar met schouderlengte geknipt in een bob die achter korter is en naar voren langer uitloopt. Het is even wennen, zowel het kortere haar als de uitstraling zelf maar een troost voor de mensen die het misschien niet mooi gaan vinden: als ik over een maand of 3 terug ben is het echt al wel weer een deel aangegroeid! Dus geen zorgen :)
Op de terugweg van de kapper begon het letterlijk te gieten. Alsof er iemand continu met emmers water stond te gooien, zoveeeeel regen. Natuurlijk had ik geen jas bij me en waren mijn schoenen niet waterdicht. Gelukkig vond ik wel een paraplu in mijn noodpakket (lees:handtas) waarmee ik het redelijk droog heb weten te redden tot we uit de bus stapten onderaan de berg waar we wonen. Hier was namelijk een nieuw natuurlijk fenomeen ontstaan; er was zowaar sprake van een heuse neerwaardse stroomversnelling die rechts over het zebrapad ging waar wij overheen moesten. Dat was het moment dat ik me realiseerde dat er rubber schoenen moesten komen.. (dat was de tweede keer die dag door de regen). 's'Avonds was er het evenement "taste of Norway" waarbij verschillende typisch Noorse gerechten waren bereid om de internationale studenten een beetje te triggeren voor het lokale eten. Ik zal even opnoemen wat er op het menu stond en ik zal daarbij meteen even toelichten wat onze gedachten hierbij waren:
- Sla (volgens mij niet echt Noors....)
- Gepekelde ham van varken (volgens mij is dat duits...)
- Gepekelde ham van lam (oke, zou Noors kunnen zijn)
- Scrambled eggs (gesmashte eieren, volgens mij is dat Engels...)
- Gerookte zalm (JA, dit is Noors en dit is wat wij verwacht hadden)
- Gekookte zalm (JA, ook dit is Noors! &lekker)
- Sauer Cream (volgens de duitsers en zwitsers onder ons was ook dit niet typisch Noors..)
Maaar dit wil niet zeggen dat het niet lekker en gezellig was! We zijn goed gevuld naar huis gegaan en het was zowaar droog toen we terug liepen! (waar het wel meteen weer begon te regenen toen we terug waren).

Vanochtend ging de wekker om 7 uur en heb ik me expres nog even omgedraaid toen ik de regen alweer op mijn raam hoorde kletteren. Eigenlijk had ik om 8.15uur Noorse les maar met in mijn achterhoofd dat ik dat vak toch niet voor studiepunten zou kunnen volgen en er toch binnenkort mee zou stoppen heb ik toen maar besloten er per direct mee te stoppen. Sorry, dit klinkt ontzettend ongedisciplineerd maar verplaats je even in de situatie.. ik denk dat ongeveer 80% van jullie hetzelfde zou hebben gedaan. En ik geef jullie groot gelijk!
Na het enige college van vandaag (Economic Crime) heb ik samen met Job (een van de andere Nederlanders hier) de finale van het WK atletiek in Beijing gekeken en hebben wij Daphe Schippers goud zien winnen!
Daarna zijn we boodschappen gaan halen voor de specialiteit *KUCHHH* van Job en Alex, die zijn trouwens nu aan het bereiden zijn. Op het menu van vanavond staat lasagne met zalm en krab. Na een uitgebreide evaluatie over de lasagne de vorige keer dat zij deze gemaakt hadden, hoop ik nu op een betere afloop!

Ik ben er bijna zeker van dat ik iets leuks of stoms vergeten ben te vertellen. Oh, en ik realiseer me nu net wat dat is..
Afgelopen maandag heb ik het voor elkaar gekregen om tegen een tas met wieltjes aan te schoppen die onder mn bed ligt waardoor ik de bovenkant van mijn kleine teen heb weten open te halen. Na een aantal dagen rustig aan doen ging het gisteren eindelijk een stuk beter totdat daar die lomperik was in college die op mn teen ging staan. Ik heb verdorie 10 tenen en hij wist precies de verkeerde te kiezen om op te gaan staan. Hij zou een lot voor de loterij moeten kopen, hij zou goeie kans maken..

Goed, dit was het voorlopig weer even!
Eetsmakelijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

HallooO! (: Welkom in mijn reisdagboek! Zoals de meesten van jullie zullen weten vertrek ik 7 augustus voor ongeveer 4 maanden naar Bergen, Noorwegen om daar mijn studie te vervolgen. Bij deze beloof ik plechtig jullie allen op de hoogte te houden van alle stommiteiten en andere leuke dingen (misschien soms ook minder leuke dingen) die ik daar ga beleven! Veel lees plezier :) Liefs Janneke

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 7273

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 16 December 2015

EXCHANGE BERGEN, NORWAY

Landen bezocht: