Eerste dagen Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu Eerste dagen Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Janneke - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Bergen

Door: Janneke Smees

Blijf op de hoogte en volg Janneke

08 Augustus 2015 | Noorwegen, Bergen

Nou, dat was dan alweer de eerste dag.. ik zal jullie een beetje bijpraten van de gebeurtenissen deze dag want niks gaat natuurlijk zonder horten of stoten in een land waar je de taal niet spreekt en je de munteenheid niet kent..
Het begon allemaal op Schiphol bij de beveiliging want daarvoor ging het relatief soepel (met nadruk op relatief). Ze hebben namelijk een nieuw soort scan ding waarmee ze kunnen zien of je wapens of iets geks bij je hebt. Het is dan de bedoeling dat je ongeveer met benen en armen gespreid staat in een soort cabine waarna zij een scan maken van je lichaam. Op het moment dat zo'n beveiliger dan tegen mij zegt "en nu nog even lachen", doe ik dat dus ook met volle overtuiging waar ik me echter na een paar seconde bewust wordt van het feit dat een lach helemaal niks met die scan te maken heeft.. Hoe dan ook, we waren door de beveiliging!

Goed en wel twee uur later stijgt ons vliegtuig op (het was toen onderhalf al 8uur). Van boven leken de wolken zo zacht als een nieuws gekocht schapenvachtje van de IKEA maar niets is natuurlijk minder waar.. De planning was rond half 10 te laden maar dit werd kwart over 9 na een relatief rustige vlucht. Bij aankomst konden we meteen kennis maken met het karakteristieke weer van Bergen, namelijk; REGEN.
Maar we mogen niet klagen want begin van de middag werd het droog en ging zelfs de zon nog schijnen!

IKEA leeg gekocht, boodschappen gehaald, OV abbo afgesloten, bankrekening leeg. A fijn, toch nog even het centrum in om een beetje rond te kijken en een hapje te eten. Zittend aan de haven komt ter sprake dat er toch wel erg veel Engelsen met de boot naar Noorwegen komen! Toen nog niet wetend dat dat eigenlijk allemaal Noorse vlaggen waren.. Dus die houden we erin!

Na een lange dag toch nog even proberen een internet verbinding op te zetten is geen goed idee. Helemaal niet als het om een of andere VPN verbinding gaat. Dat is namelijk geen normale internet verbinding, neeeeeeee dat is een extra beveiligde internet verbinding! Wifi kennen ze hier nog niet, schijnbaar hebben ze hier onder een stel hunebedden geleefd de afgelopen tijd. Maar geen probleem joh, neem ik toch mn eigen router mee! Feit is alleen dat dat dus ook niet van een leien dakkie gaat. Helaas. Tot op heden is het dus nog niet gelukt om dat stomme ding aan te sluiten en de frustratie zit dan ook hoog ;p
Een tijdelijke oplossing had de Noorse SIMKAART kunnen bieden maar ook dat blijkt (nog) niet te werken. Ik heb nog geen idee wat ik verkeerd doe maar daar kom ik ongetwijfeld vrij snel achter.

Op de tweede dag (zaterdag 8-8) heb ik 's ochtends samen met mn ouders een Fjorden Sightseeing trip gedaan met een boot die ongeveer 3 uur lang door de Fjorden voer met super mooi plaatjes als resultaat! In de middag zijn we nog een Fjord op geweest met een tram en van werkelijk een adembenemend uitzicht genoten :) waarna we LOPEND naar beneden gingen want dat leek zo'n goed idee...

Nog even een paar opmerkelijke dingetjes die ik tot nu toe tegen gekomen ben:
- Noren noemen een lift een Heis. Ja een heis, van opheisen. Hoe simpel!
- De krabben zijn hier uit de kluiten gewassen, ECHT HUUGGEEEEE
- Het uitzicht is echt top. Ja, overal.

Ik ben vast een hele hoop vergeten te vermelden aan stomme maar ook leuke dingen maar die houden jullie tegoed!

Liefss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

HallooO! (: Welkom in mijn reisdagboek! Zoals de meesten van jullie zullen weten vertrek ik 7 augustus voor ongeveer 4 maanden naar Bergen, Noorwegen om daar mijn studie te vervolgen. Bij deze beloof ik plechtig jullie allen op de hoogte te houden van alle stommiteiten en andere leuke dingen (misschien soms ook minder leuke dingen) die ik daar ga beleven! Veel lees plezier :) Liefs Janneke

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 7270

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 16 December 2015

EXCHANGE BERGEN, NORWAY

Landen bezocht: